ØRESUNDSLINJEN vil bidrage til det fælles arbejde for en mere bæredygtig verden og har siden 2019 fokuseret på syv af FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling. Målene er valgt ud fra, hvor vi kan gøre den største forskel. Her ser du vores mål og hvordan vi som virksomhed og du som individ kan bidrage til arbejdet.
Bæredygtighed
En bæredygtig færgerute
ØRESUNDSLINJEN driver en bæredygtig færgerute og anvender moderne teknologi for at reducere miljøpåvirkningen, mens der løbende arbejdes med at styrke Øresundsintegrationen.
Allerede tilbage i 1990’erne begyndte vi at bruge et renere brændstof i vores færger for at reducere udledningen af forurenende svovloxid, og i 2007 var vi nogle af de første i verden, der installerede katalysatorer på vores maskiner. Dette har nærmest fuldstændig reduceret udledningen af skadeligt kvælstof. I 2018 lancerede vi batteridrift på vores to færger Aurora og Tycho Brahe, hvilket naturligvis var en vigtig milepæl i vores historie, og noget vi er stolte af. Men vi stopper ikke her. Ambitionen er at opnå en drift, der er absolut udledningsfri inden 2030, og vores arbejde mod en reduceret miljøpåvirkning fortsætter derfor ihærdigt.
ØRESUNDSLINJEN og færgeruten bidrager endvidere til lokalsamfundene på begge sider af Øresund gennem jobskabelse og støtte til kultur, uddannelsesområdet og erhvervslivet.
Rejsen over Øresund er også rejsen mod zero-emission
Sveriges langsigtede klimamål er helt at ophøre med nettoudslip af drivhusgasser i 2045. Det mål vil ØRESUNDSLINJEN nå inden da.
Vi har kun en planet, og en af de ting, vi som rederi kan bidrage med for en bæredygtig verden, er aktivt at passe på havmiljøet. ØRESUNDSLINJEN har altid været miljøbevidste, og vi har siden 2007 levet op til de emissionsregler, som blev indført i 2015. Med vores batteridrevne færger tager vi et kæmpe skridt fremad for at sikre mindre udslip, røg og støj. Og vi går ikke på kompromis med effektiviteten. Takket være en banebrydende teknologi og vores mange dygtige medarbejdere vil overfarten også med batteridrift blot tage 20 minutter som hidtil.
Lad din bil let og enkelt
I samarbejde med elladeoperatøren Mer har vi etableret Sveriges største bilmærke-uafhængige ladeplads med hurtigladning. Ladepladsen er placeret ved vores drive-in i Helsingborg (Bredgatan 5), og består af 5 hurtigladestationer med 10 ladepladser. Du kan enten tanke inden du kører ombord på færgen, eller benytte ladestationerne efter du er kørt i havn i Helsingborg.
Tag blot tredje afkørsel i rundkørslen, umiddelbart efter tolden i Helsingborg - ladepladsen ligger venstre side.
Kom forrest i køen
Når du lader på vores ladestationer, kommer du forrest i køen, når der køres ombord på færgen til Helsingør. Kør til manuel betjening og vis din app.
For at kunne lade på ladestationerne, skal du bruge en app fra Mer, der er tilgængelig til både iOS og Android. Prisen på opladningen af bilen er styret af hvilket abonnement du har. Du kan bruge appen i hele Mers offentlige ladenetværk i Sverige, Danmark og Tyskland.
Vores batterier
Banebrydende teknologi for en grønnere rejse
I 2018 blev batteridriften indviet på vores to færger Aurora og Tycho Brahe. Med hjælp af det allernyeste inden for batteri- og automationsteknologi blev de to ældre færger konverteret til nogle af verdens mest højteknologiske og bæredygtige færger.
En helautomatisk laserstyret robotarm kobler på færgerne for at lade, hver gang de er i havn. På bare 8 minutter lades batterierne med tilstrækkelig meget el, så det rækker til en overfart på tyve minutter, hvilket sikrer at færgerne fortsat kan opretholde den meget frekvente sejlplan.
Færgerne lades med ”grøn el” fra ikke fossile kilder som vind, vand og sol og alle direkte udslip elimineres helt ved rejsen på batterier. ØRESUNDSLINJENs direkte udslip fra færgerne kan derfor samlet reduceres med hele 65%.
Ofte stillede spørgsmål om batteridrift
Hvor meget CO2e ligger der på din tallerken?
Som en del af vores indsats i forhold til bæredygtighed beregner vi nu CO2e-udslippet på alle retter, der tilbydes i vores restaurant og på vores caféer. Vi bruger Klimatos værktøj til at lave beregningen, og den baseres på CO2e-udslip og andre miljøpåvirkninger, der opstår under produktion og distribution af et produkt.